Saturday, November 27, 2010

Rizu sharifuddin profile


RIZU, 21tahun dikenali sebagai Wonder Boy didalam One In A Miilion 2009 dan juga merupakan finalist Worldstar championship(WCOPA) 2010.Beliau telah membuat kejutan dari persembahan singkatnya dimalam Anugerah Industri Muzik (AIM) ke 13 pada tahun 2006. Dengan single pertamanya 'Permata Kasih' yang dipetik dari album kompilasi broadway now 06. "….Rizu mempunyai suara yang besar…" jelas Host AIM ke 13, Afdlin Shauki terhadap keunikkan dan kekuatan suara Rizu. Dimalam gilang gemilang tersebut,Rizu telah diktiraf dan dianugerahkan sebagai ARTIS HARAPAN TERBAIK AIM KE 13,2006

Setelah memenangi anugerah tersebut, Rizu telah dipilih sebagai wakil dari Malaysia ke "Shanghai Music Festival" pada masa dishanghai juga Rizu telah mendapat dan memenangi kategori 'THE BEST NEW EXCELENT ARTIST'

Walaupun berbadan kecil, Rizu berbakat dan boleh menyanyikan pelbagai jenis lagu antaranya, pop,RNB,evergreen song,slow rock dan tidak lupa juga tradisional. Mengenai tradisional, sebelum menjadi artis Rizu telah memenagi banyak pertandingan lagu lagu melayu asli. Dia juga telah mendapat johan dalam pertandingan asli remaja peringkat kebangsaan di Kelantan.

Dengan kebolehan menyanyi pelbagai jenis lagu,Rizu Boleh diundang untuk majlis makan malam (dinner show), majlis makan tengah hari hari, tradisional show dan lain-lain lagi.

RIZU akan tampil dengan album pertamanya tak lama lagi, terdapat banyak agu lagu yang sedap didengar diantaranya lagu yang sudah keudara ialah 'permata kasih' ciptaan adnan abu hassan, 'teristimewa' ciptaan Johan nawawi dan 'Ratnaku' lagu nanyian semula oleh ridzuan dari penyanyi asalnya Roy.

Rakaman Album:

-"Bila Berjauhan" merupakan lagu duet RIZU bersama Khadeeja yang terdapat didalam album kompilasi 'Best Of Broadway-julai 2004.

- lagu "Permata Kasih" dan "Teristimewa" sudah berkumandang di semua stesen-stesen radio. Lagu-lagu ini dipetik dari album kompilasi Broadway Now 06.

-Kini RIZU tampil dengan single coverversion Ratnaku dengan gaya yang tersendiri.

-


“TENTANG RIZU”


Mula menyanyi pada umur 7 tahun.Dan pada umur 9 tahun pula mula memasuki Pertandingan Karaoke di Ipoh Green Mall dan berjaya ke peringkat separuh akhir dengan membawa lagu ‘Dunia Kita Berbeza' nyanyian Rozita Izlin.

11 tahun

*Peringkat akhir Bintang Kecil RTM 2001 di Sarawak mewakili daerah Semenanjung.

12 tahun

*Johan Pertandingan Bintang Asli Remaja peringkat negeri Perak.

13 tahun

*Peringkat akhir Pertandingan Evergreen Everlasting peringkat Remaja (RTM) 2003.

*Tempat pertama Pertandingan Karaoke Muhibah anjuran Majlis Bandaraya Shah Alam pada 10 Ogos 2003.

*Peringkat akhir Anugerah Suara Emas Malam Merdeka 2003 anjuran Restoran Selat Klang dan Muzik Kaki Tiga Teratai Selatan Entertainment.

*Peringkat akhir Juara Karaoke Bintang Belia 2003 (Irama Malaysia) sempena Hari Belia Negeri Selangor.

*Peringkat akhir Karaoke Terbuka Klang anjuran Majlis Pembangunan Wanita & Keluarga , Parlimen Klang.

*Peringkat akhir Juara Karaoke Bintang Belia 2003 (Irama Malaysia) sempena Hari Belia Negeri Selangor.

*Artis undangan Hari Perayaan Keputeraan DYMM Sultan Selangor atas anjuran Kementerian Pendidikan Selangor pada 18 Mac 2003

*Artis undangan Konsert Kementerian Pendidikan Malaysia (VVIP) – DYMM Di Pertuan Agong dan Permaisuri pada 22 dan 23 sept 2003

14 tahun

*Johan Pertandingan Evergreen Everlasting peringkat Remaja (RTM) 2004.

*Johan Pertandinagan Bintang Asli Kebangsaan peringkat Sekolah –Sekolah 2004 di Kelantan.

*Tempat kedua Pertandingan Dikir Barat Kesenian Jauhi Dadah Peringkat Daerah Klang.

15 tahun

*dinobatkan sebagai Johan Pertandingan Bintang Asli Peringkat Kebangsaan 2004 di Kelantan.

16 tahun

*menerima Anugerah Artis Harapan Terbaik dari Akademi Industri Muzik Malaysia ke 13 – 2006

21tahun

*Finalist One in A Mlilion (OIAM) Season3

*Finalist Worldstar Championship (WCOPA) 2010

Persembahan Khusus

1.Artis undangan Hari Perayaan Keputeraan DYMM Sultan Selangor atas anjuran Kementerian Pendidikan Selangor pada 18 Mac 2003.

2.Artis undangan Konsert Kementerian Pendidikan Malaysia (WIP) - DYMM Di-Pertuan Agong dan Permaisuri pada 22 dan 23 Sept 2003.

The Recording Album

*‘Bila Berjauhan’ merupakan lagu duet Ridz bersama Khadeeja yang terdapat di dalam album kompilasi Best Of Broadway -Julai 2004.

*Beliau akan muncul dengan album pertamanya tidak lama lagi.

*Lagu “Permata Kasih” merupakan single pertama beliau dan sudah mula berkumandang di semua stesen-stesen radio.

*Beliau juga bakal menggegarkan industri muzik tanahair dengan bakat yang dimilikinya.

TVC Job

*Hari Air Sedunia 2010 With Natasha Hudson.


Segala pertanyaan/ undangan..

sila hubungi: 0122867838 (izman)P.A

TQ.

1 comment:

  1. haii rizu..sgt happy ngan pencapaian u skrg..best2..teruskan usaha key..mintak kebenaran nk taruk link blog rizu kat blog eza..bole ea..eza baru terjebak dlm dunia blogger nie huhuhu..

    ReplyDelete